הרדמה כללית והרדמת סדציה כחלק מתהליך ההכנה לקראת השתלה בזאלית

השתלה בזאלית משמשת כפתרון חדשני ומהיר לשיקום חלל הפה במצב של חוסר עצם מורכב וכאשר קיימות מחלות רקע כמו סוכרת וספיגת סידן, תהליך זה מחליף במרבית המקרים את הצורך בביצוע הרמת סינוס והשתלת עצם. מועמדים להשתלה בזאלית יידרשו להרדמה תחת סדציה או להרדמה כללית בהתאם לשיקולו של הרופא. מה כולל תהליך ההרדמה? התשובות לפניכם

מאת: ד"ר ותד מחמוד

הרדמה תחת סדציה (טשטוש) או הרדמה מלאה – אלו השיקולים

טיפולים תחת הרדמת שיניים מכל סוג שהוא רווחים מאוד ברפואת השיניים ומסייעים לביצוע פעולות מורכבות לרבות השתלות בזאליות בפרק זמן קצר, תוך צמצום אי הנוחות למטופל והאצת משך זמן ההחלמה. השיקול אם לבחור בהרדמה מלאה או בהרדמה תחת סדציה לעומת טיפול תחת הרדמה מקומית נבחן על פי מספר מאפיינים ביניהם:

  • רקע המטופל: האם הוא סובל מחרדה דנטלית, האם מדובר במטופל עם מוגבלות כלשהי – הרדמה מקומית נעשית על ידי הרופא המטפל במרפאה ולא מצריכה הגעה של רופא מרדים ואילו הרדמה מלאה והרדמה תחת סדציה נעשית על ידי רופא מרדים. 
  • מורכבות הטיפול – סדרת טיפולים מול טיפול בודד – ברוב המקרים כאשר מדובר על סדרת טיפולים האורכים זמן רב, ניתן יהיה לשקול לבצע אותם תחת הרדמה מלאה או תחת הרדמת סדציה.  
  • מצבו הרפואי של המטופל – לעיתים עדיף למזער את הסיכונים מהטיפול ולבחור בהרדמה מקומית שמבוצעת על ידי הרופא המטפל, כאשר המטופל נמצא במצב רפואי מורכב. 

מה ההבדל בין הרדמה תחת סדציה לבין הרדמה מלאה? 

הרדמה תחת סדציה מבוצעת בדרך כלל במרפאת השיניים על ידי רופא מרדים באמצעים המאפשרים לטשטש את הכרת המטופל כך שהוא אינו יחוש כאב או טראומה במהלך טיפול השיניים. תהליך ההתאוששות מהרדמת סדציה מהיר יותר כיוון שאין צורך להכניס צינור "טובוס" לגרון, וכפי שצוין המטופל נותר מעורפל, בסיום הטיפול המטופל מתעורר ויכול להמשיך בשגרת חייו באופן כמעט מיידי. 

בדומה להרדמת סדציה גם הרדמה מלאה מצריכה הכנה מקדימה וכוללת פגישה עם הרופא המרדים ומתן הסברים אודות הסיבוכים והסיכונים שכרוכים בפעולה. עם זאת קיימים מספר הבדלים בין הרדמה מלאה לבין הרדמת סדציה: 

  • במהלך ההרדמה המלאה המטופל לא חש דבר.
  • ההתאוששות מההרדמה המלאה מורכבת יותר וכוללת את התופעות הרווחות הנלוות להתאוששות – עליהן המטופל מקבל הסבר בפגישה עם המרדים. 
  • נהוג להציע הרדמה מלאה כאשר המצב הרפואי אכן מאפשר זאת ובמקרים בהם המטופל מעדיף הרדמה זו עקב חרדה דנטלית ותסמונת "החלוק הלבן". 

בהקשר זה אדגיש כי במרבית המקרים הרדמת סדציה תהיה יעילה ותיתן מענה גם לאנשים הסובלים מחרדה דנטלית, מגבלה נפשית, מגבלה פיזית, כאשר קיים קושי להשאיר את הפה פתוח לאורך זמן וכאשר מעוניינים לחסוך בזמן, בפרט כאשר יש צורך לבצע מספר טיפולים מורכבים שאותם ניתן לבצע בפרק זמן קצר במקום הגעה למרפאה במספר מועדים שונים. החיסכון בזמן הוא גורם משמעותי ומכריע ודי בו כדי לבחור בסוג הרדמה זה כדי להאיץ את תהליך השיקום. 

האם ההרדמה בטוחה? 

ההרדמה היא חלק משמעותי מההשתלה הבזאלית וחשיבותה רבה להצלחת התהליך. מדובר בפעולה בטוחה מאוד ורווחת, אשר נעשית על ידי רופא מרדים מומחה שהוסמך לכך. ההרדמה מבוצעת באמצעות חומרי הרדמה מתקדמים ואיכותיים. תופעות הלוואי ידועות והמטופל אף מודע להן עוד בשלב ההכנה. כמקדם בטיחות נוסף ובמקרים בהם הוחלט על ביצוע השתלה בזאלית תחת הרדמה מלאה אדאג לוודא שהמטופל מבצע בדיקות נוספות לרבות בדיקות דם, צילומי חזה, אק.ג ובדיקות אחרות בהתאם להנחיות הרופא המרדים ובהתאם לגיל הלקוח, מצבו הבריאותי, התרופות אותן הוא נוטל. 

שיקום מהיר יותר וחיסכון בזמן

לסיכום, השתלה בזאלית תחת הרדמה מלאה או תחת הרדמת סדציה מאפשרת לשקם את השיניים בתהליך מורכב שמאפשר לחסוך זמן באופן משמעותי ולשקם את השיניים במהירות, ביעילות ללא כל חשש מכאבים או מתחושת אי נוחות. תהליך ההרדמה, בין אם מדובר על הרדמה תחת סדציה ובין אם מדובר על הרדמה מלאה, נעשה בידי רופא מרדים, שמכין את המטופל מכל היבט לקראת ההרדמה ומאפשר לו להגיע לטיפול ברמת ביטחון גבוהה. 

אין לי ספק, שההרדמה היא מרכיב חיוני בהצלחת תהליך ההשתלה הבזאלית, ואשמח לעמוד לשירות מטופליי, לייעץ ולבחון את סוג ההרדמה המתאים עבורם בהתאם לגיל, המצב הבריאותי, סוגי התרופות שבשימוש , ההעדפות האישיות וכמובן בהתאם להמלצת הרופא המרדים שהוא המומחה לנושא, במטרה לוודא שהפעולה תבוצע בדרך הבטוחה והמתאימה ביותר למטופל.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​