תותבות על גבי שתלים 4/6

שיניים תותבות הן פתרון אסתטי המאפשר להשיב לאדם את תפקודי הפה שאבדו. באמצעות שיניים תותבות האדם יוכל ללעוס שוב וליהנות מהאכילה ובנוסף לכך לקבל מראה בעל ערך אסתטי. יחד עם זאת על אף יתרונות אלו, רבים נרתעים משיניים תותבות בשל תחזוקה לא נוחה וכן בשל החיבור הזמני שלהן לעצם הלסת (באמצעות ואקום בלבד, ללא כל מחבר נוסף, המקבע אותן) כאשר מדובר על שיניים תותבות ללסת התחתונה – החשש אף עולה ומוצדק, שכן רבים חווים את היעדר האחיזה כמטרד יום יומי.

האם ניתן לשפר את אחיזת התותבת בעזרת שתלים?

בהחלט שהדבר אפשרי, באמצעות חיבור התותבת לשתלים. כידוע, רפואת השיניים עושה שימוש בשתלים, כחלק ממכלול הפתרונות לשיקום השיניים, השתלים עשויים מטיטניום, מוחדרים לעצם הלסת, נקלטים לתוכה וכך הופכים לחלק ממנה. אל השתלים ניתן לחבר כתרי זירקוניה, או לחילופין תותבת נשלפת, שאם קודם לכן נקודת האחיזה שלה נשענה על הוואקום שנוצר מהרוק בפה, הרי שעכשיו למעשה היא הופכת למקובעת ומביאה לשיפור ניכר בחייהם של אנשים מבוגרים, שיכולים כעת ללעוס טוב יותר את המזון שהם צורכים ואף ליהנות מפעולת האכילה עצמה.

באילו מקרים מומלץ לבצע תותבת על גבי שתלים 4/6?

ובכן, במקרים בהם קיים חשש מהותי לבצע שימוש בתותבת נשלפת, שאינה מחוברת על גבי השתלים וכן במקרים בהם יש צורך בשילוב של מגוון פתרונות אסתטיים בחלל הפה בעלות נגישה.

תותבת על גבי שתלים מהווה פתרון יציב יותר, המקל על הדיבור, מאפשר לעיסה בריאה וחופשית ומביא לשיפור ניכר באיכות החיים.

האם ניתן לשלוף את התותבת המוברגת על בסיס השתלים הדנטליים?

הדבר אפשרי והוא קורה בדרך הבאה:

השתלים הדנטליים, מהווים נקודת אחיזה ועגינה לתותבות. אלו שתלים קלאסיים, העשויים מסגסוגת טיטניום ומוחדרים אל עצם הלסת בארבעה או שישה מקומות שונים. תפקידם של השתלים הוא להדק את התותבת אל רקמות הפה, ובאופן זה, המטופל אינו חשש בתזוזה או באי נוחות. יש לציין שבלסת התחתונה ניתן למקם שני שתלים בלבד- כתוצאה ממאפיינים אנטומיים של הלסת- אך הדבר אכן פותר את בעיית תזוזת התותבת ומספק נוחות מרבית למטופל

כיצד מתבצע התהליך?

שיניים תותבות הן פתרון שיקומי עבור מטופלים שאיבדו את שיניהם מסיבות שונות. בין אם עברו עקירות ובין אם עברו טראומה. התהליך עצמו נעשה על ידי רופא שיניים, הבקיא בביצוע טיפולי שיקום הפה, והוא כולל תכנון, ביצוע צילומים ממוחשבים וצילומי CT בחינת מיקום שתלי הטיטניום ביחס למצב הלסת, ביצוע טיפולים מקדימים, המבטיחים את אחיזת השתלים (בין אם מדובר על הרמת סינוס ובין אם מדובר על השתלת עצם) בחירת השתל המתאים ביותר למבנה האנטומי של לסת המטופל וביצוע ההשתלה עצמה.

קיימות שתי דרכים לביצוע תהליך הרכבת התותבות על גבי השתלים:

  • באמצעות העמסה מיידית, הנעשית "ביום אחד" וכוללת את החדרת השתלים והרכבת התותבת, שהוכנה למטופל, קודם לכן.
  • בצורה הדרגתית, הנפרשת על פני מספר חודשים. בשלב הראשון: רופא השיניים מחדיר את השתלים לעצם הלסת (לאחר ביצוע אבחון ובחירת השתל המתאים), לאחר מכן יש להמתין בין שלושה חודשים לחצי שנה ולאחר מכן לחשוף שוב את השתל. בשלב השלישי מרכיבים את התותבת על גבי השתל.

שיטת ההעמסה המתאימה ביותר תיבחר על ידי ד"ר וותד, רופא שיניים מחדרה, בהתאם מספר מאפיינים ביניהם:

  • מצבו הרפואי של המטופל
  • הצילומים המקצועיים
  • בחינת רקמות הפה
  • גילו של המטופל.

כל מקרה נבחן לגופו ונעשה בשקיפות ובשיתוף מלא עם המטופל. לאחר בחינת נתונים אלו יוכל רופא השיניים להרכיב תכנית טיפולית מוצלחת, אשר בסופה בעל השיניים התותבות יוכל לחייך בביטחון ובפה מלא ולשפר את איכות חייו.  

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​