טיפולי שיניים תחת גז צחוק לילדים ולמבוגרים

חרדה דנטלית (דנטופוביה) היא תופעה רווחת בקרב מבוגרים וילדים. רובנו נפחד ממחטים וטיפולים רפואיים בחיינו, חלקנו נתגבר על הפחד וחלק אחר מאיתנו ינסה להימנע ככל הניתן מקבלת הטיפול הנחוץ  לשמירה על איכות החיים. במחקר שנערך בשנת 2014 על ידי חברת "קולגייט" נמצא כי 30 מיליון אמריקאים נמנעים מביקור אצל רופא השיניים גם כאשר מדובר על טיפולים שגרתיים כמו ניקוי אבנית. המקרה רווח אפילו יותר אם בזיכרונות הילדות נצרבות חוויות לא נעימות הקשורות לרעש המקדחה, הכיסא המתרומם, יחס לא נעים מהצוות המטפל ותחושת כאב. הימנעות מטיפול שיניים  עשויה להביא להחמרה ולהיווצרות של מחלות דלקתיות וזיהומיות בחלל הפה. החדשות הטובות הן שלחרדה דנטלית יש פתרון- גז צחוק. מהו גז צחוק? כיצד להתאים את הטיפול הנכון למבוגרים ולילדים? ועל מה לשים דגש בבחירת רופא שיניים? כל התשובות כאן במאמר.

מהו גז צחוק?

גז הצחוק (חמצן דו חנקני בריכוז של 70% חמצן ו- 30% תחמוצת החנקן.) משמש את הרפואה כבר קרוב ל-200 שנה, הוא התגלה על ידי מדען אנגלי בזמן שזה שאף אותו אל ריאותיו ובו ברגע עלתה בו תחושה של שיכרון חושים, שהביאה לצחוק מוגזם. הטיפול נחשב לבטוח, מרגיע ומרפה  כך שהמטופל לא חווה כאב אך נשאר מעורב.

אילו תופעות לוואי נלוות לשימוש בגז צחוק?

גז הצחוק בטוח לשימוש, אינו מזיק לריאות, ללב, לכליות, למח ולכבד, והשפעתו מתפוגגת תוך דקות ספורות לאחר הסרת המסכה בתום הטיפול. יחד עם זאת כדי להימנע מבחילות מומלץ לצרוך ארוחה קלילה, שאינה כוללת מוצרי חלב בשעות שלפני הטיפול. יחד עם זאת אם המטופל סובל מנזלת או מחסימה אחרת המונעת ממנו לנשום דרך האף ומבעיות נפשיות או בעיית התמכרות עליו לדווח לרופא על מצבו הייחודי מבעוד מועד. הערה זו נכונה גם לגבי נשים בהריון.

מהו הפרוטוקול הטיפול בגז צחוק בילדים?

השימוש בגז צחוק נעשה למטרת הרגעת המטופל, הוא רווח מאוד בטיפולים מורכבים הכוללים עקירות או טיפולי שורש, והשימוש בו פוחת עם הזמן, בגז צחוק ניתן לטפל מגיל שנתיים ומעלה. הטיפול נעשה על ידי רופא שיניים מוסמך המיומן לעבוד עם המערכות המודרניות (שימו לב – לא להסכים לטיפול בגז צחוק מתוך בלון- כיוון שמוצר זה אינו מפוקח ומגיע ללא חמצן) גז הצחוק מוזרם באופן הדרגתי עד לתחושת רפיון, כאשר המטופל נמצא עדיין בהכרה, מתפקד ומשתף פעולה בעת הטיפול.

מהם היתרונות בשימוש בגז צחוק לטיפולי שיניים בילדים?

הטיפול מתאים לילדים תזזיתיים, שקיים החשש שינועו בכיסא בזמן הטיפול או ימנעו משיתוף פעולה.

  • היתרון המובהק בשימוש בגז צחוק להרגעת ילדים הוא שמדובר במוצר בטוח לחלוטין, שריכוז החמצן בו (כאמור כ70%) מאפשר להיחשף אליו לפרק זמן ארוך ללא כל סיכון בריאותי.
  • יתרון נוסף הוא השפעתו המהירה על המטופל ושליטה על רמת ההרגעה בהתאם לצרכי הטיפול.
  • בנוסף, הטיפול אינו כרוך בזריקה או כל פעולה פולשנית אחרת ואינו גורם לכאב.


כדי להפיג את החששות מהטיפול בקרב ילדים מומלץ להיפגש עם הרופא המטפל לפגישת היכרות ראשונית, שאינה כוללת טיפול, אך מאפשרת להדגים את גז הצחוק על הילדים למשך זמן קצר ולהפיג חששות מבעוד מועד. כדאי לציין שליחס האישי והחיבור עם הצוות הטיפולי יש השפעה משמעותית על ההצלחה וההתמדה בשגרת הטיפולים בקרב ילדים ובכלל.

יתרונות הטיפול בגז צחוק בקרב מבוגרים?

מבוגרים הנעזרים בגז צחוק יכולים לשלוט על עוצמת המכשיר בהתאם לתחושותיהם וליהנות משליטה מסוימת בתהליך. בנוסף, כיוון שהשפעתו של הגז מתפוגגת במהרה הם יכולים להמשיך בשגרת חייהם באופן מידי ואף לנהוג ברכבם ללא צורך במלווה. בטיפולי חניכיים ניתן להיעזר בגז צחוק במקום הבחירה בהרדמה מקומית.

מרפאת השיניים "דנטל אסטטיקס" בראשות ד"ר מחמוד וותד מוסמכת לבצע שימוש במערכת גזים רפואיים מסוג G01 בהתאם לפרוטוקול משרד הבריאות, הכולל ניקיון בין החלפת גליל לגליל, סגירת ברזים, פריקת לחצים, סגירת צינורות, בדיקת דליפות, שטיפה פנימית וביצוע בדיקות תקופתיות לתקינות המכשור ולבטיחות המשתמשים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​